De sultan van de Andes - Reisverslag uit Cuenca, Ecuador van Jonet Marees - WaarBenJij.nu De sultan van de Andes - Reisverslag uit Cuenca, Ecuador van Jonet Marees - WaarBenJij.nu

De sultan van de Andes

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Jonet

01 Mei 2010 | Ecuador, Cuenca

Hallo allemaal,

We zijn 3 dagen geleden uit Baños vertrokken naar Riobamba. Bij Riobamba ligt de grootste berg van Equador de Chimborazo (sultan van de Andes) deze berg is 6310 meter hoog.
En Riobamba ligt op 2800 meter hoog. Van de hoogte hebben we niet veel last meer, wel gehad in Quito maar dat was wel even wennen. In Riobamba hebben we een dagtrip gedaan naar de Chimborazo. We zijn toen met de auto tot 4800 meter gegaan. De laatste 200 meter omhoog gelopen wat ongeveer 1 kilometer is. Hier hebben we een dik uur over gedaan. De lucht was op die hoogte erg ijl. Dat was erg zwaar 10 stappen omhoog en dan weer ff rusten. Er groeit helemaal niks op die hoogte alleen maar rotsen. Maar uiteindelijk hebben we het wel gehaald. Kan je het voorstellen op 5000 meter hoogte hebben we gestaan niet te geloven maar het was fantastisch. We konden de sneeuw bijna aanraken. Hoger dan de Mont Blanc!!! Onderweg kwamen we allemaal kruizen tegen van mensen die verongelukt waren op die berg.
Boven op 5000 meter hebben we een stempel gehad en een bak koffie gedronken. Naar beneden ging een stuk makkelijker. Op 4800 meter hebben we de mountain bike gepakt voor de afdaling van 35 kilometer. Wat heerlijk ging geen trap gegeven. Lekker naar beneden sjeesen.
We kwamen onderweg leuke dorpjes tegen en Lama´s in het wild. Vicona´s hebben we ook gezien op de berg dit is een soort kleine lama.
Dus deeten op deze hoogte was niet nodig. (Lian dat is tegen de insecten/muggen). En die spinnen blijf ik eng vinden. Daar wen je nooit aan maar deze was wel heeeel groot en eng. En hebben jullie een leuke koninginnedag gehad. Gister in Cuenca aangekomen. Een route door de Andes van 6 uur ongeveer met mooie uitzichten. We zitten nu midden in de stad. Hier zijn we bij een Panamahoeden fabriek geweest wat interessant was om te zien hoe ze die hoeden maken. Morgen gaan we naar een nationaal natuurpark voor een flinke wandeling. (lekker weer buiten de stad want het stinkt hier erg naar uitlaatgassen). Het park ligt op 4000 meter hoogte en lopen dan naar 3000 meter een wandelling van 3 uur ongeveer. Dat horen jullie later hoe dat is geweest.

Groetjes Jan en Jonet

• 01 Mei 2010 - 22:03

Jesper:

Naar beneden ging inderdaad gemakkelijker. En sneller:-)

• 02 Mei 2010 - 01:52

Frederika :

Frederika heeft even weer bij gelezen. Ja, we hebben het hier erg leuk. We beleven veel spannende dingen. Morgen weer een nieuw avontuur. lekker wandelen, wat wij erg leuk vinden. Nu maar hopen dat het een beetje droog blijft. Wat het regent hier werkelijk gigantisch vanaf drie uur in de middag. doei. See you.

• 02 Mei 2010 - 04:24

Gerda:

Hai Jonet en Jan,
    Klinkt goed allemaal. Jullie zijn op grooooote hoogte geweest, lijkt me heel bijzonder! Ik hoop dat je fotoos hebt gemaakt van de bergen. Op die hoogte nog geen sneeuw..een kale rotsmassa, wat voel je je als mens dan nietig hé?
    Veel plezier, Hartelijke groet Gerda.

• 03 Mei 2010 - 09:15

Margret:

Hoi Jonet en Jan,ja we hebben een hele gezellige koninginnendag gehad,inderdaad fam.Plomper tegengekomen,had eerst echt geen idee wie het waren ,maar na even goed kijken zag ik het.we zaten dus op het terras ,half warmenhuizen fietste er langs of schoof aan op het terras,de fietspuzzelrit van warmenhuizen ging hier namelijk langs,zo ook dat we ineens Piet en Anneke langs zagen fietsen,die meteen in de remmen en je begrijpt die hadden ook geen moeite met aanschuiven,daarna zijn we gevieren naar de griek in bergen geweest heerlijk gegeten en weer op de fiets naar huis een lekker bakkie koffie gedronken( is daar nog koffie verkrijgbaar wat te drinken is?) en nog even een kaartje gelegd 's avonds,dus werd het evengoed weer laat zoals jullie wel snappen,Ruud heeft nu de hele week vrij genomen om lekker te schilderen in het nieuwe huis van René en Joyce,het schiet lekker op zaterdag aanstaande gaan ze verhuizen dus de tijd dringt,zo jullie ook weer een beetje op de hoogte en tot de volgende krabbel,groeten margret

• 03 Mei 2010 - 11:03

Mart En Marian:

hoi jan en jonet
    heel erg leuk om jullie verslagen te lezen en wat hebben jullie al veel gezien,geweldig!De foto's zijn ook erg mooi.
    Nou lekker genieten en we "reizen"gewoon mee.gr
    mart en marian

• 04 Mei 2010 - 14:08

Gerard:

Wij zijn net terug uit Alkmaar. Ze gaan bestralen. Dus effe op tijd terug komme want dan kan je ook af en toe naar Alkmaar rijden.

Ps De kaart is aangekomen.

Het is hier overigens niets echt warm 12 graden.

Nou veel plezier nog

• 05 Mei 2010 - 18:12

Annemieke:

Hey Jan en Jonet

Ik heb net weer even wat verslagen gelezen en de foto`s bekeken, wat is het allemaal indrukwekkend zeg. jullie maken echt iedere dag bijzondere dingen mee.
    wat die spinnen betreft, ja, die zijn best eng om te zien zeg. Ik ben blij om te zien en te lezen dat het allemaal goed gaat en het boven verwachtingen is. ik wens jullie weer veel verdere reisplezier toe.

• 06 Mei 2010 - 07:05

Nel Nierop-Raven:

Hallo avontuurlijke alle2
    dat is weer smullen van jullie verhalen!
    Nog veel plezier,geniet van al het moois en blijf gezond,groeten

• 08 Mei 2010 - 16:34

Ron Van Den Berg:

volgens mij vermaken jullie je prima en komen jullie tijd te kort geniet er van